zazdrościć znaczy kochać - 11 września w/g Amos'a Oz'a


Długo zastanawiałam się jakimi słowami opisać książkę Amos’a Oz’a Jak uleczyć fanatyka. Jakie słowa będą odpowiednie i czy ja podołam opisać te trzy krótkie eseje - wykłady, jakże w dzisiejszym dniu aktualne. Nie chcę wyjść na ckliwą i komercyjną, nie chcę wykorzystywać w tym celu dzisiejszego dnia – 11 września. Myślę jednak, że to odpowiedni moment aby wspomnieć książkę tego wybitnego izraelskiego prozaika. Może wyda się to komuś drogą na skróty, ale tak jak „umiarkowany nacjonalizm jest jedyna siłą, która może wziąć w cugle fanatyczny nacjonalizm” tak ja wolę zostać posądzona o … brak słów.

„A zatem, jak uleczyć fanatyka? Uganiać się za bandą fanatyków w górach Afganistanu to jedno. Walczyć z fanatyzmem to co innego.”

„Fanatyzm jest, niestety, wszechobecnym elementem natury ludzkiej; genem zła (…).”

„ (…) gdyby ludziom zaszczepić choć trochę wyobraźni, mogłoby to nadwątlić ich fanatyzm.”

Jak uleczyć fanatyka... to lektura obowiązkowa!



wszystkie cytaty pochodzą z książki Amos'a Oz'a Jak uleczyć fanatyka

3 komentarze:

  1. Przeczytam więc!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię styl tego autora. Niezależnie od tego, co napisał (baśń, esej, powieść), zawsze przyjemnie się go czyta. Miałaś może okazję zapoznać się z "Czarownikiem swojego plemienia"? Jeśli nie - polecam.
    Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. kasjeuszu Jak uleczyć ... to moja pierwsza pozycja tego autora:( wstyd! ale obiecuję poprawę, a Twoją podpowiedź zanotowałam:) dziękuję!

    mandzurio :)

    OdpowiedzUsuń